Лешникът - мой приятел


Здравословни факти
Лешникът е плодът на дървото леска. Ядките са богати на мононенаситени мастни киселини като олеинова, както и основни мастни киселини - линолова киселина, които помагат за понижаването нивата на лошия холестерол и съответно благоприятстват увеличаването на добрия холестерол.
Изобилстват откъм фибри, витамини, като витамин Е и минерали като манган, калий, калций, мед, желязо, магнезий, фосфор, цинк и селен. Това ги прави изкючително полезни и подсилващи имунната система в сезона на вирусите и настинките. Въздействат благоприятно на липидите в кръвта, като по този начин защитават от сърдечно-съдови болести, инсулт и рак.
Добра новина за бъдещите майки! Лешниците са изключително богати на фолиева киселина. В 100 г пресни ядки съдържат 113 мкг от нея. Тя е важен витамин, който помага за предотвратяване на мегалобластна анемия и най-важното, дефекти на невралната тръба в новородените. Освен това е и много добър антиоксидант.Маслото, което се добива от лешника, има нежен аромат и отличен вкус. Освен това притежава стягащи свойства, с което помага в поддържането на кожата като я защитава от изсъхване. Маслото се прилага и в готварството, ароматерапия, фармацевтичната и козметичната промишленост.

В кулинарията...
Лешниците се предлагат в търговските вериги под различни форми. Можете да откриете само ядката – изпечена и осолена, подсладена или напълно сурова. Когато плодът е с черупка, той може да се съхранява на хладно и сухо място в продължение на години без това да се отрази на хранителните и вкусовите му качества.
Все по-често лешникът се използва и като съставка за различни по-екзотични салати в комбинация с други, нетрадиционни за нашата трапеза, ядки. Много миксове с овесени ядки включват черупковия плод в съдържанието си, за да осигурят на тялото пълен енергиен заряд още от закуската.
Най-съблазнителните приложения на лешниците са в сладкарската индустрия. Големите производители на шоколади, бисквити, сладкиши и торти не пропускат възможността да създават апетитни "дуети" между какаовите продукти и вкусната ядка.
Ако имате алергия към фъстъци и производните им продукти, лешниковото масло е добър техен заместител, който обаче е малко по-калоричен.

За алергията към лешници
Някои хора развиват свръхчувствителност към белтъците, съдържащи се в ядката. Такива алергии възникват най-често в детството, когато организмът все още не е укрепнал и изградил необходимия имунитет.

Досегът до лешникови продукти невинаги завършва с фатални симптоми, но ако сред вас има алергични към черупковия плод, по-добре да ги наблюдавате само отдалеч, като например реклама на шоколад по телевизията.

Повечето производители вече ясно информират потребителя дали в съдържанието на дадена храна би могло да има следи от алергенните ядки, така че контролът върху здравето ви в този случай е изцяло във ваши ръце.
В момента основни страни производителки на лешници са Италия, Испания, САЩ и Турция.
Ако все още не сте се заредили с полезната ядка, направете го по най-бързия начин. Не прекалявайте, хапвайте най-много по една шепа на ден и ще забележите благоприятните въздействия върху себе си. Лешникът идеално ще се впише във вашия начин на живот и ще се превърне във ваш верен приятел.

Автор: Мария Николова

Източник: Edna.BG , Nutrition-and-you